Jumat, 25 Maret 2011

(resipi) Colourful Oreo Chocolate Chip Cheese Cake =)

Memandangkan dah lebih sepuluh orang yang mintak resipi mende alah ni dekat ENTRI INI. maka dengan tidak menghampakan harapan chef chef sekalian, dengan ini lahir lah entri ini daripada CHEF CIK EPAL GONJENG.


ok ni nak memperkenalkan bahan bahan untuk buat Colourful Oreo Chocolate Chip Cheese Cake ni :


1- WHIPPED CREAM tak kesah brand apa. nak beli dekat kedai kek lagi bagus *wajib ada


2- susu segar *tak ada pon tak apa


3- CREAM CHEESE. any brand pon boleh *wajib ada


4- SUSU PEKAT. any brand boleh





5 - GELATIN. cari yang HALAL ye


6- Serbuk manik *tak ada pon tak apa


7- Chocolate Chip *tak ada pon tak apa


8- ni aku tak ingat ah. badam rasanya. *tak ada pon tak apa





OREO 2 paket.


aku nak letak NIPS. aleh aleh IBU aku pergi makan pulak. adehh dia ingat aku beli untuk dia agaknya. tapi tak pe ah barang lain ada dah. but kalau nak letak NIPS or M&M pon boleh. jangan letak sambal belacan sudahhh~



Mula mula OREO ni hancurkan semuanya. tinggal kan lah sedikit untuk hias atas kek.



aku ni memang bangsa tak reti menyabar. mula mula pakai tangan. tapi tak hancur dan lambat. apa lagi, amek lesung batu, aku tumbuk penuh perasaan semua OREO itu.


ok cara caranya adalah :



@ Firstly, kau amek CREAM CHEESE, pukulkan sampai lunyai


@ Then letak susu, aku rasa tak payah SUSU SEGAR pon tak apa. tapi kalau nak letak pon dalam satu cawan kecik je ah. sebab aku terlebih susu segar ni. dia jadi lembik pulak.



@ lepastu taruk WHIPPED CREAM. kalau ikut hati aku nak letak je semua whipped cream ni. sebab bau dia sedap wei. tapi aku sarankan letak dalam 100ml camtu ah. agak agak macam satu cawan besar pon boleh



@ kacau semua benda tu, lepastu letak SUSU PEKAT. 1/2 tin. kalau kau kuat manis. letak ah dalam 3/4 macam tu. kalau nak letak semua pon suka hati lah. karang dapat kencing manis jangan salahkan aku


@ then letak GELATINE dalam 2 atau 3 susu besar then gaulkan dengan air panas. air panas jangan banyak sangat. air panas tu untuk sebatikan gelatine ni je. sikit je pon dah ok. gelatine ni untuk keraskan kek tu


@lepastu masukkan OREO yang kau dah hancurkan tadi pastu gaul semua mende alah tu


kau dah gaul semua tu kau campak kan lah COKLAT CIP dan BADAM tu dalam mangkuk dan gaul lagi macam gambar atas ni. COKLAT CIP simpan lah sikit untuk buat topping



yang SERBUK MANIK yang warna warni tu buat topping macam gambar di atas. dan susun lah OREO yang kau simpan tadi cantik cantik. tabur jugak COKLAT CIP yang ada lebih tadi



macam ni lah ghupe Colourful Oreo Chocolate Chip Cheese Cake aku

lepastu dah siap, masukkan cake ni dekat freezer, dekat freezer tempat beku ikan tu tau. bukan dekat bawah . letak dekat atas. biarkan dalam 2 jam



Ni lah hasilnya dah lepas 2 jam. sebab aku tak tutup dengan rapat. damnnnn. lembik doh. aku tak tahu ah macam mana riwayat freezer aku tu kang


tapi habis jugak mende alah ni aku kerjakan
lepastu aku masukkan balek dalam freezer



nampak sedap kan? memang SEDAP!

ni yang berjaya dipotong lepas beku kan tu. perghh rasa dia macam OREO CAKE ICE CREAM doh!

tapi nak memotong pon agak seksa ah sebab dia beku. tapi agak agak nak makan, letak ah dekat bawah jap. pastu kuarkan, baru potong PON BOLEH


Rasa kek ni sedap! lagi sedap dari Cake SECRET RECIPE. bahan bahan aku beli ada ah dalam rm30-rm40. sebab Whipped Cream and CREAM CHEESE mahal sikit. tapi ok lah puas hati. kalau makan dekat SECRET RECIPE? satu kek dah makan dalam lapanpuloh hengget kan. baik kau buat sendiri je dekat rumah. lagi berbaloi baloi.


yang bestnya pasal cake ni. tak payah nak bake! letak dalam peti ais je. dah boleh makan. sebab aku ni malas sikit nak bake bake ni.


selamat mencuba kawan kawan dan jangan lupa ye VOTE aku dekat SINI. Search "Cik Epal" and VOTE NOW !! =)


ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar