Rabu, 11 Juli 2012

Resepi : Homemade Beef Lasagna / Lasagne

Aku suka gila makan lasagna. Lasagna ke lasagne ke eja dia lantak tak kesah. Tapi aku menyebutnya "la-za-ni-ya". Tak tahu betul ke tak cara nak sebut dia tapi ada aku kesah? =p


Disebabkan aku terlebih rajin sekarang,rasa macam nak buat lah lasagna ni. Aku ingatkan susah nak buat dia,sebab bila tengok kan cam banyak je layer kan. Rupanya senang je.Aku buat satu loyang untuk satu family makan. Ok mari kita usha bahan-bahan nya


@ 1 Labu bawang besar
@ 6-7 ulas bawang putih



@ Untuk topping - Mozarella cheese dan Parmesan cheese


@ Instant Lasagna - Celur sikit sampai lembut guna minyak dan garam sikit


Bahan-bahan untuk buat inti daging:

@ Bawang besar dan bawang putih tu aku tumbuk. Nak cincang halus-halus pon boleh
@ 1 mangkuk tomato puree. Tak kesah lah jenama apa Kimball ke,Prego ke
@ 1 tin cendawan butang (dicincang)
@ 400g daging cincang
@ Serbuk black pepper dan oregano
@ Sos cili (2 sudu besar)
@ Sedikit garam



Bahan-bahan untuk buat sos putih:

@3-4 sudu besar tepung gandum
@Buttercup (setengah)
@Keju Cheddar (setengah)
@Fresh milk (600ml)
@Garam secukup rasa


Cara masak daging senang je,macam masak sos spagheti tu. Haa camtu lah. Tumis bawang sampai naik bau,letak daging cincang,tuang tomato puree,garam secukup rasa,serbuk oregano dan black pepper,masuk kan cendawan dan dua besar sos cili. Gaul kan. Dah siap!


Sukat susu 600ml


Cara nak buat sos putih:

@Guna api yang sangat kecik
@Cairkan butter,masukkan susu 600ml
@3-4 sudu besar tepung gandum
@setengah keju cheddar
@sedikit garam dan gaulkan

Gaul kan je eh, jangan sampai dia berketul-ketul pulak


Ok ni part yang paling best, dah macam buat kuih lapis lak aku rasa. Lapisan bawah sekali letak inti daging,lepastu kepingan lasagna,letak inti daging balek dan letak sos putih

Ulang 3 kali. Macam ni ah cara dia. kepingan lasagna >> inti daging >> sos putih

Tips: bawah sekali letak inti daging supaya dia tak melekat. Jangan letak kepingan lasagna dulu. Nanti nak potong susah, melekat-lekat


Atas sekali taburkan keju mozarella dan parmesan ikut suka hati tekak anda nak letak berapa banyak

Then masuk kan dalam oven.

@Make sure oven dah panas awal-awal dengan suhu 180 degree celcius ok!
@Bakar dalam 30-40 minit
@Guna api atas bawah


Agak-agak cheese dekat atas tu dah cair tu,masak dah lah tu. Dan hasilnya


Time ni tak kenal lagi erti penyesalan. Bila dah makan,baru lah nak merempan cheese dah jadi lemak dalam badan pon tidak berguna. Lasagna sudah menjadi bubur lemak. =p


Time ni panas-panas terus potong lasagna



Cheese melimpah ruah ok. Masa makan tak ingat dah tengah diet sebenarnya


Lasagna makan dengan sos lagi sedap!


Lasagna ni buat setahun sekali boleh lah. Setiap minggu nak buat, memang macam tong gas lah badan aku karang. Kos nak buat dalam rm50. Keju tu ah yang mahal. 3 keju lak tu aku guna. Tapi puas hati sebab dapat satu loyang yang sangat banyak. Kalau dekat luar,baru secoet je dah caj doploh hengget kan. Buat sendiri puas hati. Sedap pon sedap. Lagi sedap dari lasagna Pizza Hut. kihkihkih



Selamat mencuba bagi sesiapa yang nak cuba. Semoga kita bertemu lagi dalam segmen "mari kecahkan dapur" di waktu dan hari yang akan datang. Saya cik epal gonjeng melaporkan dari tv seploh. Kita kembali ke sri pentas


ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar