Senin, 29 Agustus 2011

Menu-menu di Hari Raya . Segmen berkecah di dapur

Yeahhh PART 1 dah settle. Tu kerja orang laki. Mari kita lihat kerja-kerja orang perempuan yang dibantu oleh ibu aku, maklong aku, dan cousin-cousin aku. Teraju utama dalam menjayakan menu-menu hari raya ini, opkos lah tak lain tak bukan nenek aku yang gojes cun melecun







kerja senang. potong-potong bawang




gunting daun kunyit.

Nenek aku dekat dapur dah siap dah dia punya kuah kacang dengan sambal ikan bilis. Tengok pon dah mejejer jejer air liur.Kuah kacang dengan sambal ikan bilis nenek aku jangan buat  main woo . Nenek aku letak dadah lah aku syak. Makan sekali mesti nak tambah 3 pinggan lagi. (mengikut pengalaman raya tahun-tahun lalu)






kuah kacang nenek aku terbaik woooo




Sambal ikan bilis yang umppphhhh

Tu benda-benda yang buat dalam rumah. Ni menu-menu yang masak dekat luar pulak







Rendang daging berempah yang tengah menggelegak




dah nak masak dah ni




rendang ayam nogoghi sembilan tengah menggelegak blup blup




tengah nak masak




ketupat-ketupat yang telah direbus




ini lah hasilnya ye tuan tuan dan puan puan




depa ni kita kasi gantung je. Dalam 150 jugak lah ketupat yang ada ni. kacak kacak betul ketupat ni semua

Dan mari kita lihat hasil rendang yang digodeh-godeh tadi






rendang daging berempah yang telah siap!! nyummmayhhhh!!




ni kegemaran aku ni. Rendang ayam nogoghi sembilan. Nenek aku yang buat. Serious terbaik dari ladang!


Semua ni nenek aku yang buat dan resipi dia. Yang lain lain tukang potong-potong bawang, kacau kacau rendang, tolong tangkapkan gambar <---- ni kerja aku la


eh tak sabar pulak nak raya aku rasa bila dah tengok ketupat tergantung bagai, rendang pon dah memanggil manggil dah suruh makan depa.Menggegarkan nafsu syahwat betul lah tengok  kuah kacang dan rendang ayam nenek aku ni. hehh.  Nasib baik aku still lagi berpuasa ni.



yayyyy esok rayaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Malam kang nak main meriam. kasi bom kampung orang sebelah. muahahaha *gelak setan


ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar