Senin, 10 Oktober 2011

Review Filem Al-Hijab







Filem ni pasal Rafael (Pierre Andre) yang tak percaya lansung pasal kewujudan hantu ni. Dia ni pelakon ekstra dalam cerita ni. Ada satu hari tu, dia dapat watak utama untuk berlakon dalam filem seram.



Dia nak amek feel lah dulu macam mana nak bawak watak tu dengan baik, so dia nak tengok hantu dulu. Sebab dia kan tak percaya hantu ni wujud. Sebab bila dia pergi rumah yang berhantu pon, dia tak nampak apa-apa.


Qiss (Fathia) gf nya Rafael cerita pasal hijab. Dia kata kalau nak tengok makhluk halus, kena bukak HIJAB. Tapi ada orang tertentu je yang boleh bukak HIJAB tu.



Dia ada lah jumpa sorang makcik ni suruh bukak HIJAB. Mak Itam namanya. Yang bukak HIJAB ni Mak Itam, yang tutup pon kena dia jugak. Tak boleh orang lain. Lepas dia bukak HIJAB ni, macam-macam hantu lah dia dapat tengok. Emmm Tapiiiiiiiiiiiiii




haaaa nak tahu? pi lah tengok. Lemak ah semua aku nak cerita.


KOMEN AKU TENTANG AL-HIJAB:




@ Mula-mula aku ingat Al-Hijab ni pasal tudung. Bukak Hijab=Bukak tudung. Dan aku tengok Fathia pulak berlakon. Sebab Fathia ni kan sinonim dengan watak bertudung kan. Tapi Al-Hijab ni bukan tudung. Al-Hijab ni like perlindungan dekat mata kita untuk melindungi diri dari tengok makhluk halus/roh/hantu lah. Kira kalau bukak Hijab ni, merata lah kau boleh nampak hantu.


@ Ada babak yang tak logik bagi aku. Sebab aku rasa kalau dah bukak Hijab, kenapa Rafael tak nampak hantu masa naik lori dengan Ngasrizal Ngasri and the gang tu?? Budak-budak tu je yang nampak, dia tak nampak pon. Dan aku rasa macam gangguan yang dia dapat, macam gangguan orang-orang biasa yang tak bukak hijab pon, sebab ada jugak hantu yang dia tak nampak. Kitorang yang tengok wayang  ni pulak rasa Hijab dibuka sebab semua hantu kitorang boleh nampak dengan mata kasar. Muahahaha



@Lagi satu babak yang tak logik, masa Mak Itam mesej Rafael suruh datang jumpa dia. Bila Rafel tanya mana dapat nombor dia apa semua, Mak Itam tu cakap dia terhutang budi dengan arwah mak Rafael. Terhutang budi apa nya?? Terhutang budi ajar masak asam pedas ke hape? Dan tetibaaa je mesej??? Agak pelik di situ.



@ Hantu-hantu dalam cerita ni macam kelakar. Kalau kita menjerit kan, mesti lepas tu kita gelak. Kira jerit sambil gelak ah. Bila hantu keluar,then orang terkejut, mesti satu panggung gelak. Gelak terkejut ke hape tak tahu ah. Hahaha aku pon tak tahu nak cerita macam mana. Kalau korang tengok korang tahu lah apa yang aku maksudkan




@Melihat pada poster filem ini dengan ada nya terpampang FILEM SERAM TERHEBAT 2011. So aku memang berharap filem ni sangat seram sampai aku nak keluar panggung tak nak tengok dah. Tapi tak seram sangat lah. Cuma ada satu babak je yang aku rasa seram. Time Fathia tetiba bertukar jadi hantu. Haaa part tu terloncat sikit aku. Terkejut mak nyah!




@Apasal eh Fathia ni berlakon macam kaku sikit dalam filem ni??  Time ni dia baru start berlakon ke hape. Nampak sangat macam pelakon baru yang berlakon. Tak smooth sangat cara dia bawak watak ni. Ke aku je rasa dia kaku??





@ Watak Pierre Andre sebagai Rafael aku suka. Aku kira dia bawak watak Rafael ni dengan baik lah.



@Filem ni yang bagus dia, tak tipikal macam filem seram lain yang ada dekat pawagam. Pasal Al-hijab ni kira satu pendekatan yang belum pernah orang buat lagi lah kan. Ye lah kalau cerita hantu je mesti stok-stok jumpa botol dekat tengah laut, flat yang berhantu, pergi penginapan hotel berhantu, sekolah asrama berhantu dan etc. But cerita ni tak tipikal lah. That's good :)


@Walaupun ada babak yang aku rasa kurengggg sikit here and there. Tapi kalau tengok cerita seram aku boleh ingat Pierre Andre. So Pierre Andre punya cerita seram berbeza dan tidak tipikal lah macam pengarah filem seram yang lain. Tahniah Pierre Andre!


@Cerita ni macam dah boleh diagak apa jadik cuma aku tak sangka ending pulak tergantung macam tu.Dan aku tak sangka pulak yang aku sangka tu ending rupanya. Tak tahu lah kot-kot ada Al-Hijab 2 ke Al-tudung 2 ke apa pasni kan.



Tapi ibu-ibu mengandung dan orang yang ada lemah jantung, tak digalakkan tengok cerita ni. Kang tetiba kena bawak hospital kang kejung terkejut tengok cerita ni punya pasal. Dah satu hal pulakkkk.


Rating filem aku bagi: 3.5/5




ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar