Kamis, 13 Oktober 2011

Kadang-kadang dalam hidup ni perlu jadi HIPOKRIT. Eh yeke??

Agak susah menjadi seorang yang terlampau jujur ni. Selalunya orang yang straightforward sangat ni orang takut nak kawan. Sebab kang tetiba kena laser tepat di jantung hempedu. Terus sentap-hati-mak-nak. Tetiba putus kawan




Situasi 1


Si A ni dah lama clash. Tetiba dapat pakwe baru. Tanya lah pendapat si B



A: weeiii weiii ensem tak dia ni? *tunjuk gambar dalam handphone. Muka eksaited dan ceria seceria pelangi*



B: Muka macam penyangak je dia ni wei. Siapa mamat ni???


A: haaa? macam PENYANGAK? pakwe baru aku ni. Hensem macam brad poott ni kau cakap penyangak?? *terus nangis dalam selimut*

(terus rasa bersalah lalu cover line)



B:  Orang kata selalu muka-muka macam ni. Hati baik. Meh sini aku tengok balek gambar dia. Ouh boleh tahan lah mamat ni. Mesti dia baik kan? Untunglaaaaa kau dapat dia *baik punya cover*


A: *Senyum sampai telinga. Tak jadi nangis. Air mata pon tetiba tersedut masuk balek dalam mata*



Walaupun dalam hati si B ni rasa mamat tu memang tak hensem pon, jadahnya muka macam tu dia kata hensem macam brad poott tapi kena lah hipokrit sikit, jaga hati member beb




Situasi 2




pergi DINNER



A: weii lawa tak baju aku ni? *terus posing ala-ala Miss Universe*


B: Macam kain langsir dohhh. Kau beli dekat TS eh??


A: Macam kain langsir ke??? huhuhuhu aku tempah dekat Virus WongWengWung ni. Kau tahu tak baju ni mahal. Empat ribu namploh hengget aku bayar ni. Tahu?




B: Eh! Aah lah cantik lah baju kau ni. Tadi dari side kanan ni nampak cam langsir tapi dari depan ni terus nampak kau gojes macam Megan Fox. Cantik! cantik!



A: terima kasih.Aku tahu aku gojes. hikhikhik *terus happy dan rasa konpiden pakai langsir*



Si B pasrah. Terpaksa lah kata baju tu cantik, walaupun dah macam kain langsir sebenarnya. Jaga hati kawan punya pasal




Situasi 3


Si A baru lepas timbang berat badan atas penimbang.


A: Erghhhh aku rasa badan aku dah naik!!!! ouh tidakkk! Ouh tidakkkk! Kau rasa aku gemok tak??



B: Emm kalau kau asyik makan je, berpotensi jugak lah nak jadi adik beradik badak sumbu. kau UP sikit. Nama aku kasi BADAK SEMBOL.


A: haaaaaaaaaa?



B: tak ada lah . memain je. Kau tak ada lah gemok sangat. Ok lah tu badan kau. Nak kurus macam mana lagi?



A: ok eh badan aku? Tak gemok kan?


B: OK! OK!
*buat thumbs up, siap kenyit mata lagi*



Walaupun hakikatnya, memang si B perasan badan si A makin naik mendadak akibat dia jenis pantang nampak makanan, semua benda nak lahap macam doplohtahun tak jumpa makanan jakun nya






================



Aku rasa korang pon ada jugak kawan-kawan yang jenis cakap tak ada cover punya dan jenis cakap berlapik. Jenis cakap berlapik ni like semua benda kau tanya dia, semuanya bagus, semuanya elok, semuanya cantik.



Orang yang terlampau jujur atau straightforward ni agak di benci sikit ah sebab tak semua orang boleh terima teguran yang terus menusuk ke hempedu. tapi aku suka lagi kawan dengan orang yang macam ni, sebab apa. At least aku tahu apa kekurangan aku depan-depan muka dia. Cuma hati kena kebal sikit lah. Memang sentap-hati-mak-nak kalau nak dengar komen dari dia. Tapi kau akan sentap time tu je lah. Lepas-lepas tu tak ada maknanya nak sentap



Daripada yang depan punya lah baik depan kau. Pijak semut pon tak mati. Cakap semua benda berlapik ni. Bila dengar dia cakap dan kawan dengan dia pon rasa macam


"alahaiii sweet nya dia ni, lemah lembut, sopan santun. Sejuk perut mak dia mengandungkan dia"



Tapi belakang kau elok punya baik dok maki hamun bagai dan mengumpat kau



Tapi nak jadi jujur dan terlampau jujur ni boleh, cuma jangan lah jadi puaka sangat. Satu yang kita perlu tahu




Lidah ni kadang-kadang lebih tajam dari mata pisau. Kadang-kadang orang bukan sakit hati sangat pon sebab kritikan yang dilontarkan tetapi cara kita menyampaikan sesuatu kritikan tu buat orang sentap.





Tah hape punya quote lah aku reka namplohlima saat yang lepas ni. Akhir kata dari aku,terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Ewahhh berperibahasa bagai lah pulak aku.




But hidup ni kadang-kadang kita perlu HIPOKRIT ke nak jaga hati orang punya pasal??












Ouh mungkin. Kau rasa?







ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar