Sabtu, 10 Desember 2011

Rantai burung hantu = FREEMASON??? Eh yeke?

Dekat news feed facebook aku berderet orang post link pasal rantai burung hantu yang dikatakan HARAM dan ada kena mengena dengan FREEMASON ni. Sejauh mana kebenaran itu? Aku tak tahu dan aku tak berani nak jatuhkan hukum benda alah ni haram, halal , makhruh ,syubhah or etc




Ini lah rupa rantai burung hantu yang digembar-gemburkan itu




Sekarang ni macam-macam warna and style ada


Yeke natang ni ada kena mengena dengan freemason? Banyak gila benda sekeliling kita ni yang dikaitkan dengan freemason/illuminati. Aku ada tanya benda ni dekat FB PAGE aku tadi. Lepastu ada yang bagi link INI


Aku petik sikit lah eh



Sekarang menjadi trend kepada remaja terutama perempuan untuk memakai rantai yang berbentuk binatang seperti burung hantu .soalan sy ,boleh atau tidak kita untuk memakai rantai spt itu ?


Mana-mana perhiasan yang mempunyai gambaran atau mirip kepada sesuatu patung atau binatang samada binatang khayalan seperti kuda yang mempunyai tanduk maka hukumnya adalah haram berdasarkan hukum di mana Nabi melarang meletakkan patung di dalam rumah. 

Sesungguhnya para malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya gambar, patung, anjing dan orang yang berjunub.



Dalam hal perhiasan seperti loket yang mempunyai bentuk patung sama ada binatang atau sebagainya ia dibimbangi berlakunya konsep pemujaan dan sebarang perbuatan ini adalah haram di sisi Islam.


Pasal rantai burung hantu ni dikaitkan dengan freemason aku tak tahu lah. Tapi seingat aku masa dekat sekolah dulu, ustaz aku pernah cakap kita tak boleh pakai apa-apa yang menyerupai binatang. Bila jadi kes ini baru aku teringat balek apa ustaz aku cakap. Padahal aku pernah jugak beli natang ni. Tapi bukan aku pakai, cuma aku bagi gift dekat kawan aku sebab kawan aku suka gila kumpul natang-natang burung hantu ni.



Dan ada yang cakap perempuan bertudung tak elok pakai. Sebab rantai ni kan tak ada lah labuh mana. Selalu paras-paras dada je so bila nak pakai mesti nak tunjuk kan natang ni? So kena lah singkat kan tudung bagi nampak. Bila tengok orang lain pakai rantai ni macam stylo je, aku pon pernah lah jugak rasa nak pakai. Tapi bila aku usha rantai je, semuanya pendek. Yang aku jumpa panjang pon, bila test pakai mesti paras dada je. Tak pon lebih sikit.Lebih pon sikit je. Susah nak cari yang betul-betul panjang. Aku ni tak suka sangat cari benda alah yang aku susah sangat nak cari  dan natang leceh-leceh ni. Last-last memang aku kuburkan je lah hajat nak pakai rantai ni



 Kira macam tak elok lah kan nak tayang rantai tertayang dada sekali. Tu kes rantai satu hal, aku lagi geram bila time raya . Nak cari baju kurung nak jugak berangan nak pakai yang lawa-lawa.Yang paling meletop. Tapi yang tak best nya, yang lawa-lawa tu mesti labuci-labuci, manik-manik semua tu dekat dada.Alihkan dekat kain tak boleh ke? Kemain engko kain pon nak lip-lap lip lap. Dah jadi satu hal, perempuan pakai baju kurung kena tayang dada sebab nanti tak nampak berlian ngerlip-ngerlip dekat dada. Aku memang selalu stress bila time hari raya nak cari baju kurung. Bila dah jumpa yang berkenan tu lah, penuh punya berlian dekat dada. Terpaksa cari baju lain.*stress*



Aku memang tak berapa minat sangat dengan aksesori burung hantu ni dan lagi satu teddy bear. Perempuan ramai kan yang suka teddy bear? Kira kalau boyfriend bagi teddy bear besar godang-godang dah habis sweet letteww. Ayah dan ibu aku memang tak ajar pon adik-beradik aku dari kecik main teddy bear,barbie, anak patung bagai ni. So sampai ke besar, adik beradik aku semua tak ada minat pon dengan teddy bear.





Tapi selalu kalau dekat asrama/hostel lah kan, dapat pulak roomate tetiba bawak balek teddy bear besar-besar boyfriend bagi. Aku pulak yang naik seram tengok natang tu malam-malam. Pulak-pulak tetiba pagi-pagi buta terjaga  rasa nak terkencing. Adoiyaiii seram aku bila nak kena hadap teddy bear besar-besar ni. Tapi buat selamba badak je lah kan. Buat macam benda tu tak wujud. Kang terkencing dekat tilam aku ni dah satu hal pulak nak angkut esok pagi karang.




Aku agak takut sikit dengan teddy bear besar-besar dalam bilik ni sebab aku takut benda tu gerak jalan jalan pergi dekat katil aku nyanyi lagu negaraku dan pergi dekat aku kejutkan aku tidur. Pergghhh seram tahu? Imaginasi aku ni tinggi sikit. Benda-benda yang aku tak patut fikir, bila malam-malam tu mula lah menggelabah seriau. Padahal tak ada pon jadi




Tapi aku rasa ramai yang pakai rantai burung hantu ni mesti tak tahu kan benda ni haram ke freemason ke hape kan? Kalau kita tak tahu tak apa. Tapi kalau kita dah tahu, better elak kan lah beli/pakai lepas ni. So kesimpulannya, bagi aku senang je, kalau kita nak pakai benda tu tapi kita rasa benda tu was-was, tak payah lah kita beli or pakai lagi. Tolak tepi pasal freemason, (sebab yang ni aku tak sure,betul atau tidak Wallahua'lam) Tapi kalau nak ikutkan hukum Islam pon, HARAM pakai/simpan benda yang menyerupai binatang. Sebab malaikat tak masuk rumah kalau kita simpan patung or benda-benda menyerupai binatang ni





Jangan nak hentam perempuan je. Lelaki pon tak elok pakai rantai, subang bagai. Lagi-lagi emas




“Sesungguhnya haram (orang lelaki) menyerupai mereka (orang perempuan) antaranya ialah dengan memakai perhiasan yg khusus bagi mereka lagi lazim menjadi hak mereka spt memakai gelang tangan, gelang kaki dan seumpama keduanya.’’- Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah






ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar