Selasa, 12 Juni 2012

Ayam Warna Warni Sang Pelangi

Siapa pernah tengok ayam warna warni dekat sini?? Ayam warna warni ehhh, bukan mak ayam atau bapak ayam pakai baju warna-warni.



Sifat ingin tahu aku sangat menebal bila aku tengok game show "Betul ke Bohong?" dekat Astro Warna. Game show ni dah ah lawak gila. Tepuk-tepuk lantai aku gelak tengok depa pelawak-pelawak ni. Ada satu part, Angah Raja Lawak cakap pasal ayam warna warni dia simpan dalam laci time kecik. Aku terus rasa cam "eh betul ke statement dia ni? dah sah-sah ah bohong, mana lah ada ayam warna warni dalam dunia yang fana ini"


Sekali ayah dengan ibu aku serentak berkata " Ada lah ayam warna warni ni...."



erkkkkk tak pernah tengok pulak. Ke zaman doploh tahun dulu je famous menatang warna warni ni??




kemain kau ayam, bulu nak kalepul jekk. Meriah sangat!


Ayah aku pon bukak lah cerita pasal ayam warna warni ni.Proses nak buat ayam warna-warni ni sebenarnya bermula daripada telur lagi. Depa guna pewarna makanan pastu cucuk dekat dalam telur tu. Cucuk guna jarum suntikan. Cucuk pewarna dekat telur ayam tu masa peringkat embryo lagi. Kira cucuk dalam janin telur tu ah. Pastu dieram kan sampai menetas.



Tapi bulu ayam warna-warni ni tak tahan lama, dalam sebulan je lah dia berwarna, time ayam tu kecik cenonet jalan kedek-kedek, haaaaa masa tu cantik lah warna dia. Pas dia besar sikit bulu tu akan gugur dan akan tumbuh bulu dia yang sebenar macam biasa. Ni ayah aku lah cakap, kalau fakta ni salah, kira ayah aku menipu aku letteww. Pastu aku pulak menipu korang. kehkehkeh



Tapi aku sangat alergik dengan ayam hidup macam ni, tak kesah ah dia kecik cenonet atau pon bosar godang. Sebab dulu kecik-kecik time nak raya aku pernah kena kejar dengan ayam,pastu kena patuk dekat kaki. Sesuka hati dia je nak patuk kaki aku. Ingat kaki aku ni setongkol jagung?? Kwanghajar punya ayam. Kita nak kejar dia buat sembelih, dia pulak kejar kita balik,siap patuk pulak lagi tu. PAKEJ Mustika betul. Aku lebih rela pegang ular sawa lagi daripada pegang ayam.






Walaupun ayam ni berwarna-warni, aku tak rasa pon ingin membelanya. Tengok dari jauh boleh lah. Tengok gambar ni, terbayang pulak aku makan ayam KFC, pastu kelepet isi ayam,tengok-tengok ada isi ayam warna pink, biru laut,hijau pucuk pisang, merah, turqoise. Perghh seram aku. Mungkin terus pitam di situ. Dah sedar daripada pitam, terus balek rumah gayut dekat ampaian baju *tetibaaa*
















Tapi kalau ada kucing warna-warni macam ni,mungkin akan pertimbangkan untuk membelanya. Tapi kucing ni memang nampak bebeno menipunya lah. Mungkin di spray guna hairbrush atau hairspray atau photoshop atau kucing tu berendam dalam lautan berwarna. Ayam tu memang konpom betul lah warna-warni



Aku akhiri entri ini dengan satu teka teki, ayam dengan telur mana dulu keluar???




ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar