Minggu, 16 Juni 2013

(RESEPI) Nutella Brownies . Guna 3 bahan je!

Hari ni nak kongsi resepi Nutella Brownies!! Senang gila nak buat Nutella Brownies ni sebab guna 3 bahan je!! Ha? 3 bahan je? biar betik?? Ye! memang menggunakan 3 bahan je betik oiii.  Disebabkan nak buat nya senang gila nak meninggal, aku namakan hidangan ini Nutella Brownies gonjeng!!! :D



Selalunya brownies bentuk nya petak. Aku punya brownies versi dalam paper cup so jadi bulat gebu gebus gituww. Dah nama pon Nutella Brownies gonjeng katanyaaa. Resepi ambil dari blog omputeh INI. Tapi ada lah aku ubah sesikit ikut suka hati aku  :D



 Ni lah 3 bahan ajaib untuk buat Nutella Brownies Gonjeng ini!

1 biji telur
1/2 cawan Nutella (dalam 130g macam tu)
5 sudu besar tepung serbaguna (kalau dalam bahasa omputehnya all-purpose flour)


Tepung serbaguna ni aku beli dekat Giant.



 Mula-mula gaul telur dengan nutella guna stand mixer sampai sebati. Nak guna garfu pon boleh. Tapi aku lagi suka guna stand mixer. Lagi cepat sebati. Pastu masuk kan 5 sudu besar tepung serbaguna. Aku guna measurement spoon. Baru tepat sikit ukuran nya.




Pastu letak dalam paper cup. Satu adunan ni boleh dapat 20 bijik. Kalau nak lebih korang double kan lah bahan-bahan tu. Kalau nak lebih lagi, triple kan je lah bahan-bahan di atas itu.




Bakar dalam oven dengan suhu 180C dalam masa 15 minit. Tengok oven masing-masing jugak lah.Jangan bakar lama sangat, nanti brownies ni kering. Bila kering sangat jadi tak sedap lah.Kalau nak tahu dah masak ke tak,cucuk brownie tu dengan lidi. Kalau tak ada serpihan yang melekat,tu kira dah masak lah tu. Kalau time cucuk tu,melekat-lekat serpihan brownies dekat lidi  tu,maknanya tidak masak lah lagi.





Baru keluar dari oven. Biar kan lah kejap dalam 5 minit macam tu untuk dia sejuk sebelum di ngapppp





Crunchy di atas,lembut di dalam




 Pastu hiaskan lah apa benda nak hias. Ada nutella lebih-lebih tu aku selet je dekat atas brownies ni lagi.


Nak letak coklat cip boleh, badam boleh.Suka hati lah nak letak pape yang boleh menyelerakan tekak anda. Nak letak serbuk kari pon boleh. Tu pon kalau kau sengal lah nak makan brownies dengan serbuk kari.





Ok ni lah dia Nutella Brownies Gonjeng itu! Selamat mencuba bagi sesiapa yang nak cuba :)




ok bye!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar