Selasa, 25 Juni 2013

Persediaan pertama sebelum menuju ke gerbang perkahwinan. ececeh

Bila dah nak kawen ni,mula lah stress. Stress nak siapkan semua benda-benda pasal kahwin. Tapi yang paling stress nya adalah stress nak kurus!! Bila nak kawen ni baru lah betul-betul bermotivasi nak kurus. Kalau tak, selalunya diet hangat-hangat tek tenuk jahhh.



First thing kalau nak kurus ni kenalah jaga diet. Tak boleh lah nak melantak macam badak dah.Sesi menternak lemak pon sudah dikurangkan. Ni sekarang tengah cuti sem (short sem tak ambik) senang lah nak masak sendiri healthy food. Kalau time study,hari minggu mesti nak balek rumah sebab nak masak healthy food. Bersemangat waja betul aku kali ni untuk kurus.




 Ni antara menu-menu yang aku buat kalau dekat rumah:



 Untuk sarapan


Green smoothie! Tengok macam pelik je kan sebab sanggup ke engko nak menelah air sayur ni?? Nak kurus punya pasal aku telan je. Tapi rasanya sangat sedap! Sedap lah pada tekak aku yang bersemangat waja nak kurus ni.



Cara-cara nak buat senang je. Bayam+buah pear+buah mangga +air sejuk (blend semua ni) . Air sejuk daripada peti ais tau. Bukan air yang letak ais.Elak kan lah minum air yang berais. Lagi-lagi perempuan, tak elok sangat selalu minum ais,urat kembang kekdahnya.



Ni pon sama jugak green smoothie. Bahan nya bayam+pisang+buah pear+air sejuk. Bayam bagus tau untuk kesihatan. Sebab tu popeye suka makan bayam. Popeye kan bila makan bayam terus muscle nya berketul dan gagah kan?? So aku mengesyorkan blend lah bayam ni dengan buah-buahan untuk minum pagi-pagi. Letak pisang atau mangga supaya korang tak ada ah rasa macam minum sayur ok! Pagi-pagi boleh minum.


Bayam tu ambil yang mentah. Tak payah nak rebus ke apa. Hilang khasiat nanti. Cuma basuh lah dulu bayam tu sebelum blend.




Kadang-kadang suka jugak nak decorate sebelum makan. Hahaha. Ini makan burung hantu. Roti selalunya memang akan ambil roti wholemeal  :)



Ada nampak macam beruang tak?? Gigih kan nak decorate dulu sebelum makan. Baru lah berselera sikit tengok. Ni oat+susu. Letak blueberry +pisang +peanut butter sikit.





Untuk lunch/dinner:



Lunch/dinner aku memang mengelak kan makan nasi ah kalau dekat rumah. Kalau dekat uni tu kadang-kadang makan jugak tapi ambil nasi sesenduk je. Lebihkan lauk.Tapi harga nak membayar dekat cafe tu memang lagi mahal ah kan. Nasi sikit,lauk banyak. Kalau aku dekat rumah boleh lah aku masak benda-benda sebegini





Bbq chicken with salad. Dada ayam tu aku marinate dengan kicap,halia,bawang putih,madu,garam sikit. Pastu aku grill je. Senang sangat.



Makan tuna,telur dan sayur-sayuran




Ni aku main campak-campak je masak. Bawang putih tumis dengan olive oil. Letak ayam,bayam,lobak,ceri tomato dan herba yang bersesuaian.




Colourful chicken salad. Letak sekali strawberry dengan blueberry yang sejuk. Memang nyaman je makan.



Grill salmon dan salad. Salmon lagi senang nak masak. Untuk seasoning aku guna lada hitam,garam,paprika,rosemary herb sikit. Lepas grill,drizzle a lil bit of olive oil dan lemon. Siap! Dah boleh makan.




Kalau malam terasa lapar, kunyah lah buah-buahan atau pon minum susu :)


Bukan badan je nak kasi kurus, muka pon nak kasi licin jugak. Semua benda lah nak repair.haha. Sebab dulu muka aku berjerawat sangat teruk. Stress okayyy. Hormon barangkali. Sekarang ni Alhamdulillah lah kulit muka makin elok.



Selalu orang tanya aku dekat instagram, 'tak exercise ke?'


Opkossss lah exercise. Dulu aku main gym.Pastu rasa macam malas pulak hari-hari nak pergi gym. Segan pulak bila pergi gym,Kamal Adli selalu senyum sengih-sengih dekat aku. muahahaha. Gym yang aku pergi tu memang ramai artis then dekat dengan uni pulak. Tapi lama-lama rasa macam bazir minyak je hari-hari nak ulang alik pergi gym.Lagipon leceh. Terus stop kan membership.Last-last aku download je video aerobik dekat youtube tu. Setiap hari aku akan aerobik dalam 40 minit macam tu. Senang! Exercise dalam bilik je.





Apasal hidung aku macam tersepit di celah shades??




Bila aku sibuk nak makan "healthy food". Tunang aku ni pon nak jugak lah kan jaga kesihatan. Sebab dia pon debab jugak.haha . Kena lah sama-sama kurus dengan sehat di hari perkahwinan. Kihkih.Walaupun stress nak kuruskan badan tapi at the same time happy lah jugak sebab tahu stress tu untuk kebaikan diri sendiri jugak. Aku selalu share menu diet aku dekat instagram (instagram.com/cikepal06) . Gambar-gambar dekat atas ni pon semuanya daripada instagram.So,kalau nak tengok menu diet boleh ah follow dekat instagram. Dekat instagram mudah sikit nak update.




Dalam hidup ni kita ada 2 stress. Postive and negative stress.



POSITIVE/GOOD STRESS - tekanan yang memberi manfaat dan motivasi
NEGATIVE/BAD STRESS - tekanan yang menyebabkan keresahan dan masalah kesihatan



Stress yang tengah aku alami ni boleh lah aku klasifkasi kan kepada positive/happy/good stress. Kita mestilah mengamalkan cara hidup yang sihat. Sambil-sambil tu boleh juga ambil Pharmaton.Pharmaton ni kiranya macam makanan tambahan kesihatan semua dalam satu yang mengandungi vitamin,mineral dengan Stardardized Ginseng Extract G115. Bila guna Pharmaton ni membantu kita kekal bertenaga sepanjang masa.



Ni bulan Ramadhan pon nak dekat ni. Kalau time puasa,kita senang untuk menjadi letih dan lesu. Nak kekal bertenaga sepanjang hari, lepas sahur (makanan yang terakhir sebulum subuh) ambil Pharmaton untuk kekal sihat dan aktif sepanjang hari :)



Aku nak buat GIVEAWAY ni sebenarnya.Aku pon dah cerita happy stress moment aku. Nak korang pulak cerita.  Just jawab soalan ni.




Apa korang punya happy/good stress moment??



Ayat punya lah manglish tapi harap paham lah soalan aku tu. haha. Tak kesah lah nak cerita exam stress ke,life stress ke. Yang penting tekanan yang beri manfaat dan motivasi untuk diri korang lah.Komen yang menarik akan dapat gift pack daripada Pharmaton tau! Kongsi lah saat tekanan yang menggembirakan korang! Mana tahu rezeki nak dapat hadiah. Just komen je dekat entri ni. Tiga komen yang terbaik akan menang .Kalau menang,hadiah kena ambil sendiri dekat ofis Nuffnang ye dan jangan lupa tinggalkan emel yang aktif jugak ok! Senang nanti nak contact :)




Senang je tak payah buat entri dekat blog memasing bagai. Komen je dekat entri ni dah boleh dapat hadiah, so komen lah sekarang! :D





p/s: Kalau nak baca blog cikepal06.blogspot.com tanpa loading yang lama. Boleh search dan follow dekat imotiv (dulu nuffnangX). Apps baru,pastu nak baca blog memang laju gila loading. Boleh download apps ni dekat phone! :)


Tidak ada komentar:

Posting Komentar